Brasilien

14 11 2006

Nu är vi framme i Brasilien!! Vilket paradis vi har hamnat i!! Vi bor verkligen precis vid stranden, man hör vågorna hela tiden. När man känner för det är bara att gå ner och ta sig ett dopp. Jag har inte badat i havet ännu, men både Martin och Adrian har badat. Adrian något ofrivilligt dock eftersom det kom en stor våg när han stod strandkanten som slog runt honom så att han rullade flera varv innan vi fick tag i honom. Det var absolut ingen fara, det var grunt och vi var alldeles intill. Han fick en liten kallsup och ojade sig lite, men sen var det bra och han hoppade av förväntan inför nästa våg.

Det har hänt så mycket sedan vi kom hit i söndagskväll så det är svårt att veta vart man ska börja, men jag får försöka att återge lite av vad som har hänt sedan dess. Flygresan från Lissabon till Salvador gick väldigt bra. Vi kunde byta säten med några andra passagerare så att vi satt lite bekvämare med barnen, vi hade faktiskt sex säten totalt. När vi kom fram till Salvador så blev vi mötta i ankomsthallen. Inget strul och väntan som i Lissabon, skönt. Vi var lite försenade med flyget så tyvärr kunde vi inte ta färjan kl 18 utan fick vänta till 18.30. Det innebar också att den supermarket där vi skulle handla mat hann stänga så vi fick strunta i det. Efter en liten biltur på ön så var vi framme vid Sitio Alma Tropical. Där blev vi mötta av Anders och fick hjälp med våra väskor till huset där vi skulle bo. Det är två lägenheter i samma hus, så vi har en och Holmgrens den andra. Vi delar en jättestor veranda med utsikt ut över havet och Salvador på andra sidan sundet.

Igår morse kl 7 åkte jag och Marcus tillsammans med Anders till en mataffär som ligger alldeles intill. Där kunde vi handla det nödvändigaste och så får vi åka till supermarket vid färjeläget senare under veckan. De hade faktiskt ett väldigt bra utbud för att vara en så liten affär. De hade dock inte barnmat till Adrian, men vi handlade en hel del mat, så vi har redan lagat till honom också och fryst in. Kylskåpet i lägenheten är jättestor och frysfacket likaså och det är rätt kallt i det.

Under resten av gårdagen tog vi det väldigt lugnt. Framför allt barnen är ju jetlaggade så de vaknar tidigt på morgonen. Adrian tycker att det är väldigt spännande att vara här. Igår var jag ute och gick med honom på gräset utanför huset. Det kom en höna som han fick syn på och då satte han verkligen fart, han ville tydligen fånga hönan, men den var ju snabbare än honom! Efter att Adrian ätit lunch blev han lite olycklig och trött. Jag gick runt med honom ett tag medan Martin gjorde lunch åt oss. Han däckade till slut mot min axel, men så fort jag försökte lägga ned honom i hans säng så protesterade han. Till slut lade vi oss båda två på sängen och sov en stund.

Senare under dagen var vi nere vid stranden och tog en promenad. Martin bar en liten solstråle Adrian i bärsele. Det var så mycket spännande att titta på. När vi kommit tillbaka ner till vår strandremsa så tog Martin ett dop medan jag och Adrian utforskade stranden och vågorna. Det gäller att hänga med för plötsligt styr Adrian kosan mot vågorna och lägger in en högre växel. Han älskar verkligen vatten. Den kallsup han fick som jag nämnde i början var ju inga problem. Det ligger en del tång och kokosnötter på stranden, men det bryr sig inte Adrian i. Han fick däremot syn på en svart plastkork som var väldigt intressant.

När vi kommit upp från stranden trodde jag att jag hade tappat nycklarna till lägenheten, men till slut hittade jag dem i kameraväskan, de hade hamnat lite konstigt i facket de låg i. Tur att jag hittade dem! Martin duschade av Adrian sanden och sedan var det dags för välling och nattsömn. Medan jag nattade Adrian gick Martin och Lotta till affären en sväng, Martin hade ju varit sugen på cashewnötter hela dagen och jag hade ju inte köpt några på morgonen.

På kvällen lagade jag och Martin kycklingklubbor i gasugnen och kokade ris till. Vi åt ute på verandan tillsammans med Marcus och Lotta. Vid halv tio började vi alla känna oss rätt så möra, även vi har ju jetlag. Nåja, kanske inte Marcus för han jobbar natt så han har lite konstiga tider. Strax efter tio gick vi och lade oss och däckade rätt så snabbt.

Idag är det återigen en rätt så mulen dag, men det regnar inte lika mycket som igår. Skönt med en mjukstart när det gäller solen ändå. Vi smörjer in oss och Adrian har sin solskyddsdräkt. Just nu sitter jag på "klubben" och skriver. På "klubben" finns det pool, pingisbord och möbler och hängmattor att relaxa i. Det är till för gästerna att använda och träffas. Här kan man även köpa vatten, läsk och öl så att man inte behöver släpa det från affären. Det sitter en lista på kylen så det är bara att skriva upp vad man tar och betala vid avfärd.

Adrian och Martin ligger i en hängmatta och sover. Innan dess så badade jag och Adrian i poolen. Han plaskade på i badringen och tyckte att det var jättekul. Nu börjar det vara dags för lunch, det blir nog banan till efterrätt. Nu har nämligen alla bananer på vår bananstock mognat. Anders och Betúlia hade hänt upp en på vår veranda. Bananerna är jättegoda och det känns riktigt lyxigt att ta en direkt från stocken så där. Bakom vårt hus finns det en bananodling och det är bara att förse sig med frukt. De har även mango och många andra frukter som vi kan testa. Vi har inte hunnit utforska omgivningarna så mycket än, vi tar det lite lugnt. Efter lunchen kanske det blir en sväng till stranden.